God man och förvaltare

Senast uppdaterad den 5 april 2017

Förutsättningen för att god man ska utses är att behov finns av hjälp med att sköta ekonomin med mera på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagad hälsa eller liknande och att behovet inte kan lösas på ett mindre ingripande sätt med till exempel fullmakt eller bankservice.

Godmanskap bygger på frivillighet, vilket innebär att beslut om godmanskap inte kan meddelas utan samtycke från den för vilken godmanskap skall anordnas, om inte den enskildes tillstånd hindrar detta. Den gode mannen är skyldig att så långt som möjligt samråda med huvudmannen och inhämta dennes samtycke till de rättshandlingar som skall företas för dennes räkning. Undantag från regeln gäller när huvudmannens hälsotillstånd utgör hinder för samtycke.

Godmanskapet omfattar hjälp med att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person, men kan begränsas till någon av dessa uppgifter. Huvudmannen kan när som helst begära att godmanskapet skall upphöra.

Byt ut gamla mynt och sedlar

Med tanke på Riksbankens beslut om nya sedlar och mynt, är det viktigt att ställföreträdare, framförallt gode män och förvaltare, men även förmyndare, går igenom sina huvudmäns kontanter och byter ut de som inte längre kan användas mot nya. De gamla sedlarna och mynten blir ogiltiga under 2016 och 2017.

Förvaltare

Om den enskilde är ur stånd att vårda sig eller sin egendom kan förvaltarskap komma ifråga. En förvaltare är, i motsats till gode mannen, inte beroende av huvudmannens samtycke för att kunna vidta olika åtgärder. Förvaltaren handlar på eget ansvar för huvudmannens räkning.

Förvaltare ska endast komma ifråga när det inte är tillräckligt att god man förordnas. Det är domstol som fattar beslut om såväl godmanskap som förvaltarskap.

Anmälan och ansökan

Anmälan om behov av god man eller förvaltare kan göras av läkare, kurator, biståndshandläggare, LSS-handläggare med flera. Anmälan skickas till Överförmyndarnämnden i Marks kommun, 511 80  Kinna.

Ansökan om god man kan göras av den enskilde själv och av dennes närmaste anhöriga. Ansökan skickas till Borås tingsrätt, Box 270, 501 13  Borås. Blanketter för både anmälan och ansökan finns under Självservice/Blankettarkivet.

Överförmyndarnämndens expedition

Överförmyndarnämnden har följande telefontider:
Måndag 10.00-12.00
Torsdag 13.00-15.00
Fredag 10.00-12.00

Telefon: 0320 21 70 19.

Faxnummer: 0320 156 17.

Besök efter överenskommelse.

Publicerad av: Marks kommun