Sidans innehåll

Kommunalt dricksvatten

Det kommunala dricksvattnet i Mark tas från grundvatten som redan från början har en god kvalitet. Vattnet renas och kontrolleras i våra vattenverk innan det hamnar i din kran.

Kommunalt dricksvatten – ett gemensamt ansvar

Hälsosamt dricksvatten direkt till våra kranar är vårt gemensamma ansvar – för Marks kommun och för dig med kommunalt vatten och avlopp.

Det här gör Marks kommun:

Vi ser till att du får hälsosamt dricksvatten och att ditt avloppsvatten renas. Vi kontrollerar dricksvatten kvaliteten regelbundet. Om du som kund upplever dålig lukt, smak eller missfärgat vatten ska vi snabbt undersöka vad problemet är och åtgärda det om det kommer från kommunens ledningssystem.

Vid vattenläcka ska inget hushåll vara utan dricksvatten längre än 15 timmar. Om vi genomför planerade underhålls- och reparationsarbeten ska du som kund informeras skriftligen minst tre arbetsdagar i förväg. På webbplatsen informerar vi om gällande bestämmelser, avgifter och förändringar. Om det finns störningar, informerar vi om dem här på webbplatsen och ibland även via sms-utskick.

Tills sidan om aktuella arbeten och störningar

Anmäl ditt telefonnummer till sms-utskick från kommunen

Du som har kommunalt dricksvatten bidrar med:

Du ser till att vatten från ditt hushåll inte kommer tillbaka i kommunens ledningar.

Läs mer om återströmningsskydd

När du upptäcker fel och brister kommunala vatten- och avloppsförsörjningen anmäler du dessa till oss.

Till felanmälan

Friskt och rent dricksvatten

Det kommunala dricksvattnet kommer från grundvattentäkter. Varje år producerar Marks kommun 2,3 miljoner kubikmeter dricksvatten och förser cirka 8 700 hushåll med vatten. Vattnet rengörs i vattenverk och levereras till din kran via rör i marken. Totalt har vi cirka 29 mil ledningar, vilket motsvarar sträckan Kinna till Kalmar.

För att säkerställa att vattnet från din kran alltid håller hög kvalitet tar vi hela tiden prover och gör kontroller. Ett laboratorium undersöker bland annat halter av bakterier, jäst, mögel, järn och mangan. Om något inte är som det ska med vattenkvaliteten, löser vi problemet och informerar dig om vad som händer.

Mjukt till medelhårt vatten

Vattnets hårdhet är ett mått på mängden kalcium- och magnesiumjoner. Ju fler joner vatten innehåller, desto hårdare är det. Dricksvatten i Marks kommun är mestadels mjukt. Det betyder att du kan använda mindre tvättmedel och därmed vara snäll mot både miljön och din plånbok. På tvättmedelspaketen hittar du rekommendationer om dosering som passar hårdhetsgraden i ditt område.

Så här läser du värdena:
Mycket mjukt: 0–2,0
Mjukt: 2,2–4,9
Medelhårt: 5,0–9,8
Hårt: 9,9–21
Mycket hårt: >21

Hårdhetsgrader i kommunen:

  • Fritsla: 4,8–5,4
  • Kinna: 4,8–5,2
  • Brättingstorp: 4,7–6,1
  • Rydal: 4,8–5,1
  • Skene: 4,8–5,5
  • Berghem: 4,8–5,4
  • Örby: 4,4–5,1
  • Björketorp: 3,7–4,0
  • Fotskäl: 3,7–4,1
  • Horred :2,7–3,0
  • Sätila: 3,2–4,4
  • Hyssna: 4,2–4,4
  • Hajom: 4,4–5,4
  • Ubbhult: 3,2–4,0
  • Haby: 6,6–8,9
  • Torestorp: 2,7–3,0
  • Älekulla: 4,4–5,5
  • Öxabäck: 6,0–7,0

Hållbar vattenanvändning

Vatten är vår viktigaste livsmedel som vi måste vara rädda om. En torr vinter eller vår kan till exempel leda till brist på dricksvatten. Vi har hela tiden koll på våra grundvattennivåer men en hållbar vattenanvändning är alltid viktigt, inte bara under högsommaren. Här finns några enkla tips på hur just du kan bidra:

  • Läs av din vattenmätare regelbunden, Lägg in siffran i e-tjänsten så att vi gemensamt kan ha koll på att din förbrukning inte avviker. På så sätt kan vi upptäcka eventuella vattenläckor i din bostad.
  • Vattna växter med regnvatten om du har möjlighet. Fånga upp regnvattnet redan under våren så att du har en buffert när odlingssäsongen kommer i gång.
  • Duscha i stället för att bada i badkar. Det förbrukar mycket mindre vatten. Ta gärna korta duschar och stäng av vattnet när du tvålar in dig. När det är dags att byta ett gammalt duschmunstycke byt gärna till ett med mindre vattenförbrukning.
  • Stäng av kranen när du till exempel borstar tänderna, skrubbar potatis eller skalar morötter. Försök att inte ha rinnande vatten när det inte behövs.

Vatten, avlopp och renhållning - mina sidor

Här kan du få information om dina abonnemang för vatten, avlopp och renhållning, hämta och registrera information och göra ansökningar. Du loggar enkelt in med BankID eller kundnummer och personnummer/organisationsnummer.

Felanmälan dagtid

Du kan enkelt göra en felanmälan via vår e-tjänst eller ringa oss på telefon 0320-21 75 50. Vi svarar på din anmälan måndag–fredag klockan 8.00–16.00. Är det akut använd inte e-tjänsten utan läs mer på sidan om felanmälan så att du kan få snabb hjälp.

Läs mer om felanmälan

Kontakta kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning, Marks kommun

Telefontid: 10.00–12.00 och 13.00–14.30

Telefon: 0320 21 70 55

Mejladress: kundtjanst@mark.se

Uppdaterad:

Informationsägare: Teknik- och serviceförvaltningen