Kvalitet och utveckling
Senast uppdaterad den 9 november 2018
Mark skall vara en ledande skolkommun. Visionen går under namnet ”en lärmiljö för alla – en modern skola på vetenskaplig grund”. Vi arbetar för att alla skall nå målen för skolan och förskolan. Alla skall känna att de är en viktig del i gemenskapen och utvecklas så långt som möjligt. Vår verksamhet grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Strategier
För att nå visionen använder vi oss av åtta övergripande strategier
- En varierad undervisning och lärmiljö
- Ett strukturerat kollegialt lärande
- Ett elevhälsoarbete av god kvalitet
- Ett aktivt ledarskap
- Arbetslag som samarbetar och samplanerar
- Ett systematiskt kvalitetsarbete
- Barn och elever som resurs
- En åskådlig progression genom utbildningen
Utvecklingsarbete
Några exempel på pågående utvecklingsarbeten:
- Våra 56 förstelärare arbetar med utveckling på sina skolor. Det kan till exempel handla om hur man bäst använder sig av en digital lärmiljö, hur man arbetar med språket i alla ämnen och internationella frågor.
- Vi har sex förskollärare med särskilt utvecklingsuppdrag som också har specifika fokusområden men i vissa fall även på förskolor där de inte undervisar.
- Flera skolor och förskolor deltar i statliga satsningarna såsom läslyftet och specialpedagogik för lärande. Det är kompetensutveckling som innebär att pedagoger utvecklar sin undervisning tillsammans och på vetenskaplig grund.
- En satsning på likvärdig kvalitet görs på kommunens förskolor genom att utveckla den pedagogiska dokumentationen och även använda extern kvalitetsbedömning.
- Tillsammans med Bollebygd, Herrljunga, Svenljunga Tranemo och Ulricehamn utvecklar vi gemensamt vårt systematiska kvalitetsarbete på fritidshemmen.”
- På tre enheter arbetar personalen med skolmodellen PALS för bättre kunna stödja och vägleda elever till goda skolprestationer.
- På flera enheter sker utvecklingsarbete genom internationella utbyten.
- Projektet Tidig upptäckt, tidiga insatser, i förskolan. Klicka här.
Publicerad av: Marks kommun