Kampanjvecka: Balansera mera

Senast uppdaterad den 11 oktober 2017

Alla kan falla, men risken ökar vid stigande ålder – många av dem som råkar ut för fallolyckor är äldre. Under vecka 40 medverkar Marks Kommun i den nationella kampanjen Balansera mera.

Fallolyckor är den olyckstyp i Sverige som orsakar flest akutbesök, inläggningar på sjukhus och flest dödsfall. Det är också en av de olyckstyper som ökar snabbast.

Under vecka 40 medverkar Marks Kommun i den nationella kampanjen Balansera mera, som syftar till att uppmärksamma hur fallolyckor bland personer i åldern 55 år och uppåt kan förhindras utifrån temaområdena mat, motion och medicin.

Vinnare av Tipspromenad längs Hälsans Stig 

Grattis till följande dragna vinnare!

Välkomna att hämta ut era priser i kommunhusets reception från och med torsdagen den 19/10.

 

Lisbeth Johansson

Knut-Erik Eriksson

Britt Nilsson

 

Tipsfacit med fakta kan du läsa här genom att klicka här!

 

Tipspromenad längs Hälsans stig

Genom att anordna en tipspromenad längs Hälsans Stig i Kinna vill Marks kommun uppmuntra till motion och utevistelse samtidigt som vi sprider kunskap i ämnet. Prisutdelning till vinnare som presenteras i Markbladet vecka 42.

Information om kampanjen, Hälsans Stig och svarsblanketter finns att hämta i Kommunhusets reception from 3/10. Tävlingen pågår fram till 6/10 kl. 12.00.

Förhindra fallolyckor genom motion – tips och råd från fysioterapeut

 

Lars Larsson har arbetat som fysioterapeut sedan 20 år tillbaka och arbetar nu i hemsjukvården i Marks Kommun. Han träffar många patienter som fallit och skadat sig och som behöver rehabilitering efter sjukhusvård. Lars arbetar även förebyggande med hembesök vid inskrivning i ordinärt boende samt i vård- och omsorgsboende, för att se över förflyttning, gångförmåga och hemmiljö.

Var sker dom flesta fallolyckorna?  I hemmet sker de flesta fallolyckorna, men även utomhus sker en hel del.

På vilket sätt kan motion och träning förebygga fallolyckor? Med motion och träning bibehåller man balans och styrka i benen och man får ett bättre välmående. Stillasittande och rörelse rädsla försämrar balansen och styrkan i ben/höft.

För den som inte har möjlighet att gå till ett gym och träna, har du några tips på enkla övningar att göra i vardagen för att förebygga fall? Dagliga promenader, hoppa av bussen en busshållplats tidigare för att få lite längre promenader. Träna hemma med lättare rörelseprogram, stående knäböj med stöd av stol, knäuppdragningar, tåhävning. Trädgårdssysslor, stavgång, boule. Gärna aktiviteter ihop med någon vän, då blir det lättare att de utförs regelbundet.

Vad finns det för hjälp och aktiviteter i kommunen för att göra vardagen säkrare? När någon är inskriven i hemsjukvården och faller 3 ggr (Fallrapport) eller fler så har vi en gemensam bedömning med sjuksköterska och omvårdnadspersonal hur vi kan förebygga fler fall. Vi åker även hem till våra hemsjukvårds patienter och ger råd om hemmiljön och hjälpmedel som kan minska fallrisken. Ofta är det lösa mattor, sladdar på golvet och dålig belysning som utgör en stor fallrisk. Vi provar även ut gånghjälpmedel, käpp, rollator mm om patienten har nedsatt balans, men även träning av balans/styrka kan vara aktuell.

Tema mat - Intervju med Magdalena Lindstrand 

Magdalena Lindstrand arbetar som dietist/måltidsutvecklare inom Kost och Städ i Marks kommun. Genom sitt uppdrag möter hon både personal inom måltidsverksamheten som tillagar maten till de äldre och personal som arbetar inom äldreomsorgen. I dessa möten har hon möjlighet att informera och utbilda om vikten med energi- och näringstäta måltider väl fördelade över dagen för att minska risken för undernäring och därmed minska risken för fallolyckor.

Hur kan man påverka risken att falla genom mat?

"Genom att äta energi- och näringstäta måltider väl fördelade över dygnets vakna timmar, så undviker man risken att bli undernärd. Undernäring ökar risken för fallolyckor genom att muskelmassa bryts ner och då förloras styrka och funktion."

Vad är viktigt att tänka på gällande kosten när man blir äldre?

"Många gånger blir aptiten mindre när man blir äldre och då är det viktigt med små och energitäta måltider väl fördelade över dagen. När man är äldre har man även ett ökat behov av protein så det är viktigt med proteinrika måltider."

Har du något tips på enkla recept för näringsriktiga måltider anpassat för äldres behov?

"Ja, jag skulle gärna vilja tipsa om ett par enkla recept på sängfösare och mellanmål.  Recepten är från broschyren ”Den viktiga maten” utgiven av Region Universitetssjukhus och Malmö Stad."

Sängfösare

2 portioner 1½ dl naturell yoghurt 3 % 1 dl frysta eller färska bär*, frukt eller puré 1½ msk rapsolja 1½ msk socker Blanda alla ingredienser med en mixer, elvisp eller för hand. Tillsätt eventuellt standardmjölk till önskad konsistens. Servera i glas. Kan förvaras i kylskåp i ett dygn. * Tänk på att bär kan behöva kokas, eftersom vissa sorter tidigare visat sig innehålla bl.a. norovirus (orsakar vinterkräksjuka), många gånger rör det sig om importerade frysta hallon. Livsmedelsverket har aktuell information, www.slv.se

Varm kakao med kaffe

2-3 portioner 4 dl chokladmjölk på standardmjölk 1 dl vispgrädde, vispad 1 tsk pulverkaffe 50 g riven mörk choklad Eventuellt 3 msk konjak Koka upp chokladmjölken med pulverkaffet. Fördela den rivna chokladen och konjaken i glasen. Häll på den varma chokladmjölken. Fördela den vispade grädden ovanpå chokladmjölken.

Äggtoddy

1 portion 2 äggulor 2 msk socker 1 dl varm standardmjölk Vispa äggulor och socker till vitt skum. Häll på mjölken under omrörning. Tillsätt eventuellt en skvätt konjak.

Varm äppelmjölk med honung

2 portioner 2½ dl standardmjölk 1 msk honung ¾ dl vispgrädde 2 tsk socker 1 dl äppelmos Blanda mjölk och honung i en gryta. Värm under omröring. Vispa grädden hårt med sockret och blanda försiktigt med äppelmos. Häll den varma mjölken i två glas. Fördela den färdiga äppelgrädden ovanpå mjölken.

Publicerad av: Marks kommun