Konsumentvägledning

Senast uppdaterad den 7 juni 2021

Det finns många regler som skyddar dig som konsument när du köper varor och tjänster. Konsumentvägledaren i kommunen kan hjälpa dig att få svar på dina frågor när du känner dig rådvill eller behöver hjälp.

Du som konsument ingår, i stort sett dagligen, avtal som påverkar din ekonomi om det inte blir som du hade tänkt dig. Det kan vara en husrenovering som inte blev som du hade önskat eller en resa som inte motsvarade det som hade lovats. Det kan också vara en bil som börjat krångla efter köpet eller att du har blivit kontaktad av en telefonförsäljare men ångrat dig att du har tackat ja till erbjudandet eller att du har fått en felaktig faktura.

Konsumentvägledaren kan ge dig råd

Konsumentvägledaren i kommunen kan hjälpa dig att få svar på dina frågor när du känner dig rådvill eller behöver hjälp. Du kan också få råd om vad du bör tänka på inför ett köp, t.ex. innan du ska anlita en hantverkare eller köpa bil.

Vi har telefon- och besökstid* vardagar 9.00–16.00. Du kan också mejla konsument@mark.se 
*Besökstiden är för närvarande begränsad på grund av coronarestriktionerna och har anpassats efter kommunhusets öppettider som är 10.00–14.00 med lunchstängt 12.00–12.45. Det är säkrast att boka tid i förväg för att undvika eventuella väntetider. 
 

Sommartider under juli och augusti

Konsumentvägledningen har stängt från 1 juli till och med 13 augusti, förutom onsdagarna den 28 juli, 4 augusti och 11 augusti då det är öppet. Dessa dagar gäller ovanstående öppettider.

Välkommen att höra av dig! 

Publicerad av: Marks kommun