70+ och riskgrupp

Senast uppdaterad den 7 september 2020

Folkhälsomyndigheten rekommenderar äldre och de som tillhör någon av riskgrupperna att begränsa sociala kontakter för att minska risken att smittas av corona (covid 19). För den som inte har någon i sin närhet som kan hjälpa till med att handla finns det många som erbjuder en hjälpande hand.

Tips för att hantera vardagen

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor.

Svenska Kyrkan

Du kan kontakta jourhavande präst via Svenska kyrkans chatt eller genom att skicka ett digitalt brev, klicka här för mer information. Det går även att nå jourhavande präst via telefonnummer 112.

Jourhavande medmänniska

Du kan också ringa Jourhavande medmänniska, 08 - 702 16 80. De har öppen mellan 21.00 och 06.00 varje natt.

För dig som är över 65

Är du över 65 år och behöver efter någon att prata med? Då kan du ringa äldrelinjen på tel: 020-22 22 33, vardagar  kl. 8-19 och helger 10-16.

Mind

https://mind.se/hitta-hjalp/aldrelinjen/  eller ringa 020 22 22 33

Krisinformation.se

Här på krisinformation.se finns mer information om coronasituationen.

 

Råd vid värmeböljor

 

Äldre och personer med kroniska sjukdomar

Hos äldre kan temperaturreglering och förmågan att känna törst försämras.  

En annan riskgrupp är personer med kroniska sjukdomar där deras tillstånd kan förvärras i värmen.

Personer med funktionsnedsättning.
Personer med psykisk eller fysisk funktionsnedsättning kan ha svårare att uppfatta kroppens varningssignaler och därför också drabbas hårdare under en värmebölja.

 

Små barn och gravida

Även små barn och gravida kan vara speciellt utsatta när det blir mycket varmt. Det är också bra att tänka på att vissa mediciner kan hindra kroppen från att reglera värme och vätskebalans.

 

10 enkla tips för att må bättre vid en värmebölja

  1. Dricka mer vatten – vänta inte på att bli törstig
  2. Ät vätskerik mat
  3. Undvik alkohol och söta drycker
  4. Ordna en sval miljö – använd gardiner & persienner och vädra när det blivit svalt ute
  5. Svalka dig – en kall dusch eller kall handduk runt nacken
  6. Använd löst sittande kläder
  7. Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar
  8. Förvara mediciner rätt, under 25 grader eller i kylskåp
  9. Var uppmärksam på kroppens varningssignaler
  10. Lämna aldrig barn och djur i bilen – det kan vara en riktig dödsfälla

Mer information hittar du på Folkhälsomyndigheten