Fysisk hälsa - träna säkert

Senast uppdaterad den 10 augusti 2020

Det är viktigt att fortsätta med goda levnadsvanor och det finns många sätt att hålla sig fysiskt aktiv med minimerad risk för smittspridning. Nedan hittar du rekommendationer och inspiration till hur du kan röra på dig.

Rekommendationer

Folkhälsomyndighetens sida Träna gärna men gör det säkert ger råd om hur vi kan röra på oss utifrån smittskyddsrekommendationerna. Även WHO har tagit fram rekommendationer och förslag på övningar att göra (sidan är på engelska).

Filmer med rörelse och träning

Filmen Träna hemma som finns på www.1177.se/halsa (under Träning och fysisk hälsa), visar enkla övningar som är lätta att följa.

Hälsolots har tagit fram en film med enkla rörelser att göra på egen hand. Hitta filmen på www.halsolots.se och på deras instagram.

SVT sänder Hemmagympa med Sofia varje vardagsmorgon. Kika i tablån för exakt tid eller titta på svtplay. Testa även Yoga med Sofia - finns på svtplay.

Hjärt- och lungfonden har livesänd DigiGympa med instruktör som leder yoga och gympa.

Svenska Gymnastikförbundet har en Youtube-kanal med filmer på pausgympa med olika inriktning och svårighetsnivå.

På Youtube kan du till exempel söka efter dans, gympa, nybörjare och hitta videos du kan följa.

Generation pep har samlat en sida med länkar på tips och filmer med rörelser att följa. Dessutom lägger de dagligen upp nya rörelsefilmer på sin youtubekanal, instagram och Facebook.

www.digifritids.se är ett digitalt fritids med massa filmer på aktiviteter för framförallt barn som inte går i skolan. Sidan är framtagen av Rädda Barnen och Generation Pep.
GoNoodle har en mängd småtokiga rörelsepauser. Sidan är på engelska och kräver att man skapar ett konto, men är kostnadsfri och utan reklam. Finns även som app.

Att göra utomhus

Nu i sommar finns fina promenadvägar eller cykelvägar i Marks kommun. Bland annat finns märkta motionsleder på föreningsägda anläggningar, så som vid Hedgärdessjön, Kinnaströms SK, Fritsla VIK, Navåsen, Horreds SK, Sätila SK, Örby IP, Torestorp IF och Älekulla IF. Gå gärna in på www.upplevmark.com för att få fler tips på utflyktsmål! 

En längre vandringsled som är fint i ordning är Hyssnaleden (ca 4 mil lång). Mer information finns på www.upplevmark.se

 

Råd vid värmeböljor

Äldre och personer med kroniska sjukdomar

Hos äldre kan temperaturreglering och förmågan att känna törst försämras.  

En annan riskgrupp är personer med kroniska sjukdomar där deras tillstånd kan förvärras i värmen.

Personer med funktionsnedsättning.
Personer med psykisk eller fysisk funktionsnedsättning kan ha svårare att uppfatta kroppens varningssignaler och därför också drabbas hårdare under en värmebölja.

Små barn och gravida

Även små barn och gravida kan vara speciellt utsatta när det blir mycket varmt. Det är också bra att tänka på att vissa mediciner kan hindra kroppen från att reglera värme och vätskebalans.

 

10 enkla tips för att må bättre vid en värmebölja

  1. Dricka mer vatten – vänta inte på att bli törstig
  2. Ät vätskerik mat
  3. Undvik alkohol och söta drycker
  4. Ordna en sval miljö – använd gardiner & persienner och vädra när det blivit svalt ute
  5. Svalka dig – en kall dusch eller kall handduk runt nacken
  6. Använd löst sittande kläder
  7. Ta det lugnt – undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar
  8. Förvara mediciner rätt, under 25 grader eller i kylskåp
  9. Var uppmärksam på kroppens varningssignaler
  10. Lämna aldrig barn och djur i bilen – det kan vara en riktig dödsfälla

Mer information hittar du på Folkhälsomyndigheten