Konsumentfrågor

Senast uppdaterad den 8 juli 2020

Företag går i konkurs, flyg stoppas och konserter blir inställda. Går det att få pengarna tillbaka? Kommunens konsumentvägledare Arman Hovanesian förklarar vad som gäller.

 

Jag fick ett presentkort i julklapp, men nu har butiken gått i konkurs, får jag pengarna tillbaka?

Det blir alltid en osäkerhet vid konkurser tyvärr då man inte vet vad man kan kräva av bolaget och särskilt när man inte får mer information om det. Det jag råder dig att göra är att skriva ett mejl till bolagets officiella mejladress eller kontakta konkursförvaltaren för att se om de kommer att leverera varor eller tjänster om man skulle beställa med presentkortet.

I annat fall kan du kontakta företaget och säga att du vill ha återbetalning och vänta för att se om det finns tillräckliga medel i bolaget för att kraven ska kunna betalas ut. Det händer ibland att ett annat företag går in och köper upp det konkursade företaget och därmed tar ansvar för presentkorten. Det är bra att hålla sig uppdaterad för att kunna föra fram sina krav mot rätt part.

Jag har bokat ett hotellrum utomlands, men nu vill jag inte åka för jag är rädd att bli smittad. Får jag pengarna tillbaka? Resan sker innan 15 juli.

Det finns tyvärr inget facit på den frågan då det ännu inte har prövats i domstol. Det som har sagts hittills är att man bör kunna avboka sitt boende och få pengarna tillbaka så länge Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till det landet. Just nu sträcker sig avrådan fram till 15 juli.

Avbokningar för övernattning som äger rum efter den 15 juli som just nu ligger utanför UD:s avrådan, sker enligt de villkor som gällde vid bokningstillfället. Denna information kan ändras ju närmare den dagen vi kommer. Dessutom kompliceras det hela av andra länders tolkningar och restriktioner vid dessa tidpunkter. Försök att hålla dig uppdaterad.

Flygbolaget har gått i konkurs, får jag pengarna tillbaka?

Även här gäller det som har sagts vid tidigare fråga om presentkortet. Det kan tilläggas att om man har handlat på kredit genom exempelvis ett kreditkort, så har man samma rätt och möjlighet att rikta sitt krav även mot kreditgivaren. Tänk på att hålla kontakten med företaget skriftligt och helst via mejl då det är enklare att visa när man har skickat meddelandet, vad man har skrivit och kan bevisa att företaget har fått meddelandet.

Flygbolaget har ställt in min flygresa, får jag pengarna tillbaka?

Det som har sagts hittills är att konsumenten skall få möjligheten att få pengarna tillbaka om denne så önskar. Det är så som reglerna har tolkats. Företagen har naturligtvis möjlighet att erbjuda även andra alternativ, men får inte ta bort återbetalningsmöjligheten.

Regeringen har bestämt att det är flygstopp till det land jag vill besöka, får jag pengarna tillbaka för flygbiljetten?

När ett flygstopp är beslutat så är det inte möjligt att flyga till det landet och då blir flyget automatiskt inställt eftersom flygbolaget inte kan utföra flygningen. Även i detta fall skall man få möjlighet till återbetalning vid sidan av andra alternativ.

Jag skulle gå på konsert, men nu är den inställd på grund av coronaviruset. Får jag pengarna tillbaka?

Även inställda konserter och andra kulturevenemang omfattas av de uttalanden och tolkningar av reglerna. Konsumenten skall få möjlighet till återbetalning om denne så önskar.

Vågar jag boka en resa inför juli 2021?

Jag tror inte att någon i dagsläget kan svara på den frågan då väldigt mycket fortfarande är osäkert. Jag skulle nog råda att man skall avvakta och se hur pandemin utvecklas och om det blir lättnader i restriktionerna.

Vad händer om jag bokar en stuga utanför mitt län i juli och regeringen beslutar ett förbud mot att lämna sitt hemlän i sommar? Har jag rätt att få pengarna tillbaka?

Denna fråga har inte riktigt aktualiserats än, men jag skulle säga att den borde tolkas på samma vis som för inställda flyg och kulturevenemang. Något klart besked går tyvärr inte att ge just nu.

 

Vid ytterligare konsumentfrågor eller funderingar, tveka inte att kontakta konsumentvägledningen på telefonnummer 0320 21 77 00 eller skicka ett mejl till konsument@mark.se