Fysisk aktivitet

Senast uppdaterad den 24 mars 2021

Frivilligverksamheten anordnar i vanliga fall aktiviteter som gymnastik, boule och curling. Under pandemin är de flesta aktiviteter inställda. Tips och länkar på aktiviteter att göra istället hittar du på den här sidan.

Det är aldrig för sent att börja träna. Fysisk aktivitet har en god effekt även på äldre och är viktig för ett bra åldrande. 

Genom att vara fysiskt aktiv kan man förebygga många åldersrelaterade sjukdomar. Man bevarar sina funktioner och dessutom kan man förebygga fallskador, som annars är ett stort folkhälsoproblem bland äldre. Bäst är en blandning av konditionsstärkande träning, muskelstärkande träning och balansträning. 

Hos 1177 finns tips på både styrketräning, konditionsträning och balansträning för äldre som är enkelt att göra.

Gymnastikprogram

Minska stillasittande hemma genom enkla övningar. Ett enkelt gymnastikprogram att göra hemma kan du få om du ringer frivilligsamordnare på 0320 21 78 28.

Friskis&Svettis har särskild seniorjympa soft med stol men också andra träningspass att göra hemma.

På SVT Play finns Gympa med Sofia.

Tidningen Senioren lämnar också en del träningstips. Träningstips från tidningen Senioren.

Balansträning

Balansträning är bra för att minska risken för fall. Exempel på olika lika balansträningsprogram för dig som är äldre hittar du här: program 1, program 2 och program 3. 

Socialstyrelsen har tagit fram broschyren Tips för att förhindra fallolyckor. Vill du ha den i broschyrexemplar, mejla frivilligverksamheten@mark.se eller ring 0320 21 78 28.

Promenader

Promenader är stärkande för både kropp och själ och stärker konditionen. En halvtimmes promenad i lugnt tempo räcker gott, men vill man få ut lite mer av promenadträningen har Diabetesförbundet tagit fram ett förslag på 8 veckors gå-program.

Rörelse i vardagen

Man behöver inte alltid träna för att det ska räknas som fysisk aktivitet

Hjärt- och lungfonden lämnar tips på rörelse i vardagen.

Mindfulness och andningsövningar

Inte fysisk träning, men Mindfulness kan ändå vara ett bra sätt att minska oro och stress.  1177 har bra mindfulnessövningar här.

1177 har också andningsövningar som är bra för att minska oro och stress.

Publicerad av: Marks kommun