Senast uppdaterad den 10 juli 2023
Elektroniska fakturor ger ett effektivare betalningsflöde, enklare och miljövänligare administration och lägre portokostnader.
En privatperson som tar emot elektroniska fakturor förenklar sin egen hantering då räkningen kommer direkt till internetbanken med alla värden ifyllda. Du bidrar även till att minska påverkan på miljön genom att färre papper skrivs ut och transporteras. Fakturan kan sparas som en fil på din egen dator.
Här har vi samlat vanliga frågor.
Anmälan sker hos din internetbank, där du letar upp listan över de företag som är anslutna till e-faktura. Välj Marks kommun och fyll i anmälningsformuläret.
E-fakturan innehåller samma uppgifter som finns på pappersfakturan.
Den kommer vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Efter att du godkänt e-faktura hos internetbanken, ser banken till att e-fakturan betalas på förfallodagen.
Du får ett meddelande på internetbanken när det finns en e-faktura att betala.
Marks kommun skickar ut en påminnelse i pappersform.
Ja, det går bra att betala fakturan åt din maka/make eller annan person. Du måste då fylla i fakturamottagares namn, personnummer samt telefonnummer i den nedre delen på anmälningssidan.
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.
E-fakturan finns tillgänglig elektroniskt i 15 månader men du kan även spara filen på din egen dator.
Du måste anmäla hos din nya internetbank att du även fortsättningsvis vill få e-fakturor från Marks kommun.
Hos din internetbank letar du upp en meny eller liknande för avanmälan av e-faktura och följer instruktionerna.
Vid frågor kring betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.
Publicerad av: Marks kommun