Kokningsrekommendation

Senast uppdaterad Kl. 12:46, 2021-04-12

På grund av otjänligt vatten i Björketorp och Fotskäl går kommunen ut med en rekommendation om att koka vattnet. Läs mer under nyheter här nedan på Mark.se.

Rekommendationer vid otjänligt vatten.

På lättläst svenska

Senast uppdaterad den 9 december 2020

Vem som helst kan drabbas av våld i nära relationer.
Våld i nära relationer kan se ut på olika sätt.

Ibland är det någon man är ihop med som är våldsam.
Ibland är det familj eller släktingar.
Det kan också vara barn som är våldsamma
mot sina föräldrar.
Det är olagligt att utsätta någon för våld.

Våld kan innebära olika saker.

  • Psykiskt våld är våld mot själen
  • Fysiskt våld är våld mot kroppen
  • Sexuellt våld är sexuell kontakt mot sin vilja

Exempel på våld:

  • Någon kallar dig för något fult och elakt.
  • Någon säger att du är dålig och jobbig.
  • Någon knuffar, slår, sparkar
    eller skadar dig på annat sätt.
  • Någon kontrollerar och begränsar dig,
    och tvingar dig att göra saker du inte vill.
  • Någon isolerar dig, låter dig inte gå ut
    eller låter dig inte träffa vänner.
  • Någon tvingar dig att vara på ett visst sätt
    eller leva på ett visst sätt.
  • Någon tvingar dig att ha sex på något sätt.
  • Någon börjar kontrollera din ekonomi
    och dina pengar. 

Det är vanligt att våldet ökar mer och mer.
Det är också vanligt att en person som blir utsatt för våld
känner att det är personens eget fel.
Men kom ihåg att det aldrig är ditt eget fel.
Du har rätt att leva ett liv utan våld.

Du har rätt att få skydd och stöd

Du som är utsatt för våld har rätt att få
information, skydd och stöd.
Exempelvis kan du få någon att prata med.
Även dina barn har rätt till stöd.
Kontakta oss så hjälper vi dig.
Du behöver inte berätta vad du heter
eller vem du är.
Du hittar våra telefonnummer längst ner på sidan.

Du kan få hjälp av socialtjänsten

Du som mår dåligt eller blir utsatt för våld
kan få hjälp av socialtjänsten. 
Ring oss.
Du hittar våra telefonnummer längst ner på sidan.
Du kan också ringa för att ställa frågor
om du mår dåligt eller behöver råd.

 

 

Behöver du dölja ditt besök i webbläsarens historik? Här finns en guide för dig.

Publicerad av: Marks kommun