Artikeln publicerades
De jobbar tillsammans för att våra unga ska må bra
I Mark jobbar ungdomsarbetare från skola, fritid och socialtjänst tätt tillsammans – allt för att våra unga ska må väl och få en trygg uppväxt.
Möt Jesper, Erik och Örjan - tre av de som ingår i gruppen Ungas Framtid.
– Det fungerar jättebra. Den största vinsten är nog att vi lyckas göra saker vi inte mäktat med tidigare, just för att vi gör det tillsammans, säger Jesper Truelsen, ungdomshandledare.
Han är en av 14 personer som ingår i samverkansgruppen. Den består förutom ungdomshandledare från kultur- och fritidsförvaltningen även av skolans ungdomsutvecklare och socialtjänstens fältsekreterare.
Samarbetet över förvaltningsgränserna har funnits tidigare.
Arbetar nära varandra
– Men inte så här organiserat och strukturerat. Nu arbetar vi så nära varann som man kan komma, säger Örjan Struxjö, ungdomsutvecklare.
Ungas Framtid startade för två år sedan och gruppens arbete har blommat ut.
– Vi var på Centralen i början och lade grunden för vårt arbete, hur vi bäst kan finnas till för våra unga, berättar Erik Eriksson, fältsekreterare.
Back to school
Ungas Framtid har bland annat regelbundet uppsökande arbete ute under kvällar där ungdomar vistas. En annan del är Back to school, ett evenemang med olika aktiviteter, strax innan höstterminens början.
– Det är inte alla som längtar efter att börja skolan och då försöker vi göra en rolig grej inför det, berättar Örjan.
Det ordnas även uppstartsdagar med värdegrundsarbete och samarbetsövningar i samband med skolstarten för årskurs 7, för att eleverna ska få en bra grund, lära känna varandra och trivas bättre.
Dessutom ordnas After school i samverkan med skolorna. Här stannar eleverna kvar efter skolans slut för att hänga, spela spel och möta vuxna – utan diverse krav.
Kraftsamlar vid kriser
– Hela vitsen med Ungas Framtid är hur vi får våra ungdomar att fungera på bästa sätt och då är det bra att vi har relationen med dem i skolan och på fritiden.
En annan styrka är att gruppen snabbt kan kraftsamla vid behov, inte minst vid tragiska händelser som mordet på en ung flicka tidigare i år.
– Vi fick ihop folk och kunde snabbt vara på plats för att lyssna och prata med ungdomarna, vara närvarande helt enkelt, säger Jesper.
Hur fungerar samarbetet?
– Vi hade nyss en utvärdering och tycker det är oerhört positivt. Vi jobbar på tre olika förvaltningar och har våra respektive uppdrag, men genom att jobba ihop blir vi starkare och arbetet mer hållbart i längden, säger Jesper.
Vad får ni för respons?
– Jag upplever att skolorna är tacksamma för det arbete vi gör och också att unga uppskattar att vi finns till för dem, säger Örjan.
Machofabriken – om värderingar
Just nu genomförs Machofabriken. Det är utbildning kring värdegrund för att förebygga bland annat diskriminering, mobbing, våld och hot. Syftet är att hjälpa ungdomar att reflektera över värderingar kring respekt och jämlikhet. Varje klass i årskurs 7 får två timmar på höstterminen och två timmar på vårterminen för att arbeta med frågorna.
– Vi vill att unga själva ska börja tänka och reflektera kring frågorna och inte falla in i grupptryck. Machofabriken belyser sånt som skolorna sedan kan arbeta vidare med, berättar Erik.
Både han, Jesper och Örjan återkommer till hur de tre olika yrkesgrupperna kompletterar varandra på ett bra sätt.
– Vi har olika styrkor och kompetenser och tillsammans föder vi nya idéer och tankar och är lösningsfokuserade, så det är alltid nåt på gång.
Uppdaterad:
Informationsägare: Kommunstyrelsens förvaltning