Artikeln publicerades
Hon blir ny kanslichef i Marks kommun
Anne-Charlotte Holmgren blir ny kanslichef i Marks kommun.
– Jag vill bidra till mer sammanhållning och utveckling tillsammans, säger hon.
Anne-Charlotte Holmgren, som tar över efter Lena Salomonsson, börjar sin nya tjänst den 24 februari.
Hon bor i Ulricehamns kommun och kommer närmast från en konsultroll på Actea Management Consulting i Göteborg.
Varierad bakgrund
Anne-Charlotte har annars en varierad bakgrund från den privata sektorn, kommunal verksamhet, regionen och dessutom från olika forskningsinstitut. Den röda tråden inom olika anställningar och uppdrag har handlat om att leda, styra och utveckla, både i tidigare chefsroller och som specialist på förbättrings- och förändringsledning.
Hon är även förbundsordförande i SFK, Svenska Förbundet för Kvalitet. Det är ett kompetensnätverk för förbättrings- och förändringsledare med tyngdpunkt i kvalitetsutveckling.
Vad är det som lockar i tjänsten som kanslichef i Mark?
– Den resan ni har startat i Mark tycker jag är jättespännande och den vill jag vara med på. Sen vill jag söka mig till ett nytt sammanhang. Det lockar mig att kunna verka långsiktigt i offentlig sektor och bidra för att skapa en fin välfärd. Jag har också förstått att kansliet har en nyckelroll i att stödja och stötta kommunens alla övriga verksamheter. Jag tror det finns fin potential för att bidra till en stark verksamhet.
Hur är du som människa?
– Andra beskriver mig som glad, energisk, konstruktiv och kunnig. Själv vill jag gärna se mig som en lagspelare.
Och som chef?
– För mig är det viktigt med tydlighet, att vi hittar lösningar ihop och att vi hjälps åt. Mest givande är det när vi kan se de framsteg som görs och de resultat som levereras, med en stor portion arbetsglädje tillsammans.
Vad vet du om Mark?
– I samarbetet med kommunen som konsult upplevde jag en fin gemenskap, ett härligt engagemang och en nyfikenhet bland medarbetarna. Och jag vet att det finns ett starkt företagande i kommunen och ett levande föreningsliv. Sedan går det inte att undgå hur vackert det är i Mark, naturen är helt fantastisk.
Rätt person på rätt plats
Andreas Lökholm, biträdande kommundirektör och ansvarig för rekryteringen, är väldigt nöjd.
– Anne-Charlotte blir rätt person på rätt plats. Kansliet har många viktiga kompetenser och utgör ett viktigt stöd för att hjulen ska snurra smidigt för kommunens övriga verksamheter. Det är att verkligen att vara spindeln i nätet och hålla koll på många olika pusselbitar. Ann-Charlotte har sedan i våras funnits med i det processorienterade arbetssättet och har lärt känna organisationen och vill nu bli en del av oss på heltid. Det känns inspirerande att vi nu kan ta hjälp av hennes stora kompetens för att bygga ett ännu starkare tillsammansskap i Mark
Detta gör kanslienheten
Kansliet arbetar övergripande med frågor som rör politisk beredning och ärendehantering, kvalificerade utredningar, juridik, dokumenthantering, informationshantering och arkivverksamhet, allmänna val samt den kommunala författningssamlingen och dataskydd/GDPR.
Enheten ger stöd och service till de olika nämnderna, arbetar med tillsyn och systemförvaltning samt står för ärendehantering till och administration av kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och valnämnden.
Uppdaterad:
Informationsägare: Kommunstyrelsens förvaltning