Artikeln publicerades

Polisen inför servicekontor

Från och med den 6 oktober 2025 ersätts polisens nuvarande receptioner i lokalpolisområde Borås (Borås, Mark och Ulricehamn) med nya servicekontor. Förändringen är en del av ett nationellt införande som ska vara fullt genomfört senast den 31 mars 2026.

Vad gäller idag?

Idag har polisen bemannade receptioner på vissa orter. Där kan medborgare till exempel göra polisanmälningar, hämta ut pass, ställa frågor eller få hjälp i enklare ärenden. Öppettider och service varierar mellan olika orter.

Vad ändras?

Med det nya konceptet införs i stället servicekontor. Skillnaden är att:

  • Servicen blir mer enhetlig i hela landet – samma grundtjänster ska erbjudas på alla servicekontor.
  • Öppettiderna för drop-in blir tydligare och mer förutsägbara.
  • Medborgare får klar information om vilka tjänster som erbjuds vid respektive kontor.

Syftet är att höja lägstanivån och skapa likvärdig service oavsett var i landet man bor.

Så här kommer du i kontakt med polisen

För akuta ärenden eller pågående brott ringer du alltid 112.
För övriga ärenden kan du:

  • använda e-tjänsterna på polisen.se, till exempel för att ansöka om tillstånd, begära registerutdrag eller göra en polisanmälan
  • ringa 114 14 för personlig hjälp via telefon

Mer information

De nya öppettiderna införs successivt fram till den 31 mars 2026. Aktuella öppettider och information om vilka tjänster som erbjuds hittar du alltid på:
polisen.se/om-polisen/kontakt/polisstationer

På polisens webbplats kan du även logga in på Mina sidor för att hantera ärenden digitalt.

Uppdaterad:

Informationsägare: Kommunstyrelsens förvaltning