5 tips för att må bra under coronapandemin

Senast uppdaterad den 24 juni 2020

Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Därför blir det allt viktigare att ta hand om sin fysiska och psykiska hälsa. Nedan finns 5 tips för att må bra under coronapandemin för dig som är 70+ eller tillhör annan riskgrupp.

1. Gör saker som gör dig glad och som du gillar  

Alla behöver ha roligt eller göra annat som de mår bra av. Det mesta kan du fortfarande göra, men kanske på andra sätt än tidigare. Du vet bäst själv vad du tycker är roligt.  

Nedan finns några tips på aktiviteter  

Take away böcker 

Tillhör du en riskgrupp (70+, högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom, lungsjukdom, diabetes), eller vill du låna böcker utan att behöva gå in i bibliotekens lokaler 

Nu kan du beställa böcker som take away eller få dem hemlevererade från Marks bibliotek. 

 

Digitala utställningar 

På Rydals museums Facebooksida visas senaste utställningen. Du kan även se gratiskonserter med Göteborgssymfonikerna och GöteborgsOperan, eller besöka Göteborgs och Stockholms museer digitalt:  

Seniororganisationer 

På SPF Seniorerna hemsida finns det fler tips för både digitala och traditionella aktiviteter. 

SPF Seniorerna Markbygden spelar Boule på torsdagar kl. 9:45 vid Ännagården i Kinna.

PRO Fritsla håller i Boule framför Solgård på måndagar och onsdagar kl. 9:30.

PRO Skene håller i Boule på onsdagar kl. 10 och söndagar kl. 16 på Vävarevallen.

PRO Horred håller i Boule på måndagar och torsdagar 10-13 samt promenadfika utanför Hembygdsmuseet kl. 15:00 på onsdagar, ta med fikakorg 24 juni och 1 juli.

Se Markbladets föreningskalender för mer informationeventuella ändringar samt information om fler kommande aktiviteter.  

 

Strand- och badrullstolar 

Under badsäsong 2020 kan du låna speciella strand- och badrullstolar gratis på Lygnevi badplats i Sätila.  

Det finns en stol i storlek M och en i storlek L.  

Du kan låna rullstolen från Sätila Sportklubbs kiosk på badplatsen. Kiosken har öppet vid fint badväder klockan 12.00–18.00. Det går inte att boka rullstolarna i förväg utan du lånar dem på plats på Lygnevi badplats. 

Det är gratis att låna stolarna, men vi vill att du lämnar en ID-handling eller din egen rullstol som deposition. Du får låna rullstolen i högst tre timmar i taget. 

 

2. Gå ut och rör på dig och fyll på med bra energi  

Alla mår bra av att röra på sig, äta bra och att sova tillräckligt länge på natten. Kom ihåg att du fortfarande kan vara utomhus och cykla och träna så länge du håller avstånd till andra människor. Om det är dåligt väder kan du träna inomhus.

Här är exempel på träningspass du kan ta del av:  

  • Vill du ha ett enkelt gymnastikprogram att göra hemma, kontakta frivilligverksamheten@mark.se eller ring 0320-21 78 28. 

  • Rekommendationer Folkhälsomyndighetens sida Träna gärna men gör det säkert ger råd om hur vi kan röra på oss utifrån smittskyddsrekommendationerna.  

  • Hälsolots har tagit fram en film enkla rörelser att göra på egen hand. Hitta filmen på www.halsolots.se och på deras instagram 

  • SVT sänder Hemmagympa med Sofia varje vardagsmorgon. Kika i tablån för exakt tid eller titta på svtplay. Testa även Yoga med Sofia - finns på svtplay 

  • Hjärt- och lungfonden har livesänd DigiGympa med instruktör som leder yoga och gympa. 

Bra mat är grönsaker, fisk, frukt, nötter och frön. Testa dina matvanor på Livsmedelsverket!

  

3. Försök ha dina vanliga rutiner  

Att ha rutiner gör att du mår bra. Det är viktigt att äta frukost, lunch och middag och att gå och lägga dig och stiga upp på ungefär samma tider.  

 

4. Håll kontakten med vänner och familj  

Det är viktigt att du fortsätter prata med familj, vänner och andra som är viktiga för dig. Då ni kanske inte kan träffas kan ni prata i telefon, via datorn eller på sociala medier. Om du och de du träffar håller avstånd kan ni även träffas utomhus. 

 

Här är några idéer på utomhus aktiviteter: 

  • Gå på lunchpromenad med en vän eller familjemedlem 

  • Starta en utomhus-bokklubb med medtaget fika och avstånd mellan sittplatserna 

  • Starta en utomhus-studiecirkel med medtaget fika och avstånd mellan sittplatserna 

  • Spela kubb 

  • Spela boule 

  • Upplev Marks naturreservat 

 

Känner du dig ensam eller orolig?  

Du som är 65 år och äldre och behöver medmänskligt stöd kan ringa till äldrelinjen, som har fått utökade öppettider på grund av utbrottet av covid-19. Äldrelinjen drivs av den ideella föreningen Mind och de som svarar är utbildade och erfarna volontärer, som fått särskild utbildning för uppdraget. När du ringer till äldrelinjen MIND är samtalen anonyma.   

Telefon: 020-22 22 33  

Linjen är öppen måndag till fredag kl. 8.00-19.00  

På helger är linjen öppen kl. 10.00-16.00 

 

5. Begränsa intag av alkohol och tobak 

Eftersom alkohol och tobak försämrar immunförsvaret är det viktigt att begränsa intaget av detta. Passa på att försöka sluta när du ändå mest är hemma!  

  • Sluta röka-linjen 020-84 00 00  

  • Alkohollinjen 020-84 44 4 

 

För information gällande 70+ och riskgrupper finns det på den här sidan på mark.se.  

 

Publicerad av: Marks kommun