Nygammal konsumentvägledare på plats

Senast uppdaterad den 9 april 2018

För tre år sedan lämnade han för en tjänst i Borås. Nu är Arman Hovanesian tillbaka som konsumentvägledare i Marks kommun.
-Det känns väldigt kul att vara här igen och jag ser fram emot mycket kontakt med Markborna.

Både Arman och tjänsten som konsumentvägledare är en favorit i repris i Marksammanhang – för ungefär samtidigt som Arman blev headhuntad till Borås år 2015 försvann även konsumentvägledningen från Mark. Nu är kombinationen alltså tillbaka igen.

-Jag blev väldigt intresserad när jag hörde att Mark skulle starta upp konsumentdelen igen. Den tidigare verksamheten kändes faktiskt som min bebis, som jag hade uppfostrat, och att ta vid där känns riktigt spännande.

Han har precis börjat komma i ordning på kontoret på kommunhuset i Kinna, samma rum som vid förra sejouren i Mark.

-Ja, det är lite roligt. Det är ett inbjudande och tillgängligt rum, där besökare lätt kan nå mig.

Förebygga tvister

Arman har sammantaget arbetat som konsumentvägledare i fem år och han är tydlig med målsättningen – han vill förebygga framtida tvister.

-Jag vill att folk kontaktar mig innan ett avtal ingås. Förebyggande är lite klyschigt, men det är precis vad det handlar om. Och min erfarenhet är att det är särskilt viktigt i mindre samhällen där alla känner alla, där tvister annars kan skapa en ganska infekterad stämning.

En annan målsättning är att bidra till att skapa medvetna konsumenter och öka kunskaperna om konsumenters rättigheter och skyldigheter på marknaden.

-Som konsumentvägledare är jag opartisk och följer lagar och regler. Det är en missuppfattning att tro att jag alltid per automatik står på konsumentens sida i en tvist, ibland kan det faktiskt vara så att konsumenten har gjort fel.

Mycket aktiviteter

På topp tre på listan över vanligaste konsumentfrågorna hamnar bilköp, hantverkarsjobb och alla typer av abonnemangsärenden. Dessutom finns det enligt Arman tydliga säsongsmönster, där exempelvis krångel med semesterresor dyker upp efter sommaren och reklamationer ökar efter julhelgen.

I det dagliga arbetet vill Arman arbeta på ett liknande sätt som förra gången i Marks kommun. Det kommer att innebära en hel del telefonrådgivning och besöksmottagning på kontoret, men även mycket aktiviteter ute i kommunen.

-Jag vill ut med bokbussen, vara på biblioteken och besöka skolor för att föreläsa. Jag har också en tanke om att utöka samarbetet med näringslivet, det hade varit intressant.

Publicerad av: Marks kommun