Om du känner dig orolig på grund av coronaviruset

Senast uppdaterad den 11 maj 2020

Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv. Här nedan finns samlad information från krisinformation.se och Folkhälsomyndigheten för dig som känner oro eller vill veta hur du kan ta hand om din och andras psykiska hälsa under denna tid.

När vi minskar fysisk kontakt med andra kan det leda till att vi känner oss ensamma, nedstämda eller oroliga. Vi kan också känna oss oroliga och rädda för att bli smittade av viruset eller för att någon av våra närstående ska smittas. Förändringar i samhället som den pågående pandemin för med sig, kan hos många skapa oro och frustration och känslorna förstärks ofta av att vi inte vet hur situationen kommer att utvecklas. Då är det bra att komma ihåg att situationen kommer att gå över.

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten har här samlat frågor och svar. Här hittar du även olika stödlinjer du kan ringa: 

Om du känner oro för det nya coronaviruset

Tips för att hantera vardagen

Om du känner dig mycket orolig, nedstämd, har svårt att sova eller inte kan släppa tankarna på viruset, finns det några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går.
  • Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av.
  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier.
  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor.

Sätt ord på din oro

Det är också bra att sätta ord på sin oro. Prata med någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl:

Röda Korset

På Röda korsets webbplats, som du hittar genom att klicka här, kan du ta del av råd om hur du kan hjälpa dig själv när rädslan tar över. Röda korset har också öppnat en stödtelefon dit du kan ringa om du känner stress och oro kring utbrottet av det nya coronaviruset: 0771-900 800. Stödtelefonen är öppen vardagar mellan kl. 12-16.

Rädda Barnen

Rädda barnen har samlad information om hur man kan minska oron för coronaviruset hos barn och föräldrar. Klicka här för att läsa mer.

Svenska Kyrkan

Du kan kontakta jourhavande präst via Svenska kyrkans chatt eller genom att skicka ett digitalt brev, klicka här för mer information. Det går även att nå jourhavande präst via telefonnummer 112.

Jourhavande medmänniska

Du kan också ringa Jourhavande medmänniska, 08 - 702 16 80. De har öppen mellan 21.00 och 06.00 varje natt.

För dig över 65

Är du över 65 år och behöver efter någon att prata med? Då kan du ringa äldrelinjen på tel: 020-22 22 33, vardagar  kl. 8-19 och helger 10-16.

Krisinformation.se

Här på krisinformation.se finns mer information om coronasituationen.

Publicerad av: Marks kommun