Foto: Magnus Larsson
Senast uppdaterad den 12 mars 2020
Pelle Pellby blir ny HR-chef i Marks kommun med uppgift att hålla ihop och ytterligare utveckla personal- och arbetsgivarfrågorna.
Pelle Pellby berättar att han brinner för Mark och för att skapa nytta för kommuninvånare och företag:
– Kommunens medarbetare är avgörande i det arbetet. Det behövs att medarbetare trivs med sitt arbete och sina kollegor för att åstadkomma resultat som kommuninvånarna märker. Här kan kommunen vässa sig ytterligare som arbetsgivare, inte minst för att behålla vår personal.
Pelle Pellby har lång erfarenhet som tjänsteman från kommunal verksamhet, både som chef och medarbetare. Senast som organisationsutredare på personal- och förhandlingsavdelningen i Borås Stad. De två senaste åren har Pelle varit egenföretagare och arbetat med bland annat utredningar och bemanningsuppdrag i kommuner. Några känner nog igen Pelle från hans tid som förtroendevald i Marks kommun, även om det är ett antal år sedan han lämnade politiken.
Första tiden som HR-chef planerar han att träffa alla förvaltningar för att ta reda på vilka behov som finns ute i verksamheterna.
– Först ska jag möta kommunens förvaltningar och lyssna på deras synpunkter inom personal- och arbetsgivarfrågorna. Jag misstänker att bland annat arbetsmiljö och kompetensförsörjning kommer upp som viktiga frågor – där kan vi med gemensamma krafter hjälpas åt att bli en än mer attraktiv arbetsgivare, säger Pelle Pellby.
Kommundirektör Mats Lilienberg är nöjd med rekryteringen:
– Jag är glad över att vi lyckats rekrytera Pelle Pellby som ny HR-chef, med den kunskap och erfarenhet han har av kommunal verksamhet. Vi ser framemot att ha Pelle i vår organisation, säger han.
Pelle Pellby bor i Kinna och tillträder tjänsten som HR-chef den 16 maj.
Publicerad av: Marks kommun