Lysande fönster i Rydal jubilerar

Senast uppdaterad den 22 november 2023

Lysande fönster i Rydal är mer lysande än någonsin. Adventskalendern arrangeras för femte året och rekordmånga fönster kommer tändas.

Årets Lysande fönster i Rydal är det femte i ordningen. Fler deltagare än tidigare vill medverka och skapa en installation i fönstren i den gamla spinnerifabriken. Under perioden 3 december till 7 januari byter spinneriet skepnad och blir en adventskalender. De som ställer ut är privatpersoner, föreningar, företag och offentlig verksamhet. De samlas kring detta uppskattade event och skapar tänkvärda, mysiga, glädjespridande och vackra installationer i ”fönsterluckorna”. I år kommer 44 fönster att tändas.

Liksom tidigare kompletteras kalendern med workshops under helgerna och även de har växt i antal. Det är utställarna som själva handleder och flera olika workshops erbjuds, bland annat på tema poesi, graffiti, slöjd, kakbak och tryck på kläder.

Lysande fönster i Rydal startade 2019 som ett samarbete med Saltaire Inspired och i år utökas konceptet. Samarbetet med Saltaire utanför Bradford involverar nu även konstnärer och utbyte av konstverk mellan de två orterna Rydal och Saltaire sker. I Rydal ställer Nicola Brunger från Saltaire Inspired ut. Och i Saltaire är det Sophie Jungkvist och Vega Syversætre Johannessen, medlemmar i Internationellt Vävcenter Sjuhärad, som medverkar i Saltaire Living Advent Calendar.

Söndagen 3 december invigs Lysande fönster i Rydal och eftermiddagens program är brett och variationsrikt. Det finns något för var och en. Dessutom är det julstämning i hela Rydal med julmarknad, tomtebesök, glögg och fika hos flera aktörer. Affisch för detta bifogas.

Fönstren upplevs från utsidan och är bäst att beskåda när mörkret har lagt sig. Fönstren är tända kl. 5-9 och 15-24. Den 3 december tänds fönstren först kl. 16.00.

För mer info, kontakta:

Christina Shearer, Rydals museum, 0725–753301