Missnöjd med socialtjänsten?

Senast uppdaterad den 4 februari 2021

Ibland kan det kännas som att socialtjänsten gör tvärtemot vad du vill. Socialtjänsten har i uppdrag att lyssna på båda sidor och se till att det blir så bra det går, både för dig och dina föräldrar. Dina åsikter är viktiga, men ibland får du kanske inte som du vill.

Lagen bestämmer en del saker som din socialsekreterare måste göra. Dina föräldrar eller vårdnadshavare har också rätt att bestämma i en del frågor om ni tycker olika.

Det är viktigt för oss att du förstår varför beslut har fattats och din socialsekreterare förklarar gärna om du tycker att något är konstigt.

Om du har försökt prata med din socialsekreterare men tycker att hen inte lyssnar kan du be om att få byta socialsekreterare. 

Överklaga ett beslut som socialtjänsten tagit.

Klicka här för att ladda ner ett dokument med information om hur du överklagar ett beslut.

Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO)

Om du känner att inget förändras kan du prata med, eller skriva till dem som jobbar på Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Det är en myndighet som har till i uppgift att se till att socialtjänsten fungerar så bra som möjligt.

IVO:s hemsida förklaras enkelt och tydligt vilka rättigheter du som har kontakt med socialtjänsten har. Om du tycker att socialtjänsten inte fungerar som den ska för dig, har du rätt att ringa IVO utan att fråga någon om lov. De har både ett telefonnummer och en chatt särskilt för ungdomar där man kan ställa frågor och berätta om något inte fungerar med socialtjänsten.

Publicerad av: Marks kommun