Sidans innehåll

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du larma om hjälp när som helst på dygnet om något skulle hända dig i din bostad. Genom larmet får du kontakt med personal i hemtjänsten som kommer hem till dig om det behövs. På så sätt kan du känna dig trygg och säker i ditt hem.

Information om trygghetslarm

Trygghetslarm är en digital larmanordning som gör det möjligt för dig att få kontakt med personal i hemtjänsten när som helst på dygnet.

Ansökan om trygghetslarm ska göras hos biståndshandläggarna.

Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Så fungerar trygghetslarmet

Trygghetslarmet består av två delar:

  • En larmknapp som du har på dig.
  • En larmapparat med mikrofon och högtalare.

Larmknappen kan sitta på din handled, ungefär som en klocka, eller så kan du bära det som ett halsband. Larmknappen är vattentät och det är viktigt att du alltid har den på dig. I första hand ska trygghetslarmet användas vid plötsliga händelser, det kan till exempel vara om ramlar eller blir sjuk.

När du trycker på knappen på ditt larm finns det personal som svarar dygnet runt. Larmapparaten fungerar som en högtalartelefon så du kan prata rakt ut i rummet. Trygghetslarmet fungerar inomhus i din bostad. Om personal inte får kontakt med dig efter att du larmat ringer de alltid upp på din vanliga telefon. Svarar du inte åker hemtjänstpersonal hem till dig.

Då en insats beviljats från hemtjänsten, till exempel ett trygghetslarm innebär det att vi kommer installera ett digitalt lås på din ytterdörr. Detta medför ingen extra kostnad och låset kommer fungera som vanligt för dig

Om larmet går sönder

Du vänder dig till hemtjänsten i ditt område om ditt larm skulle gå sönder av någon anledning.

Här finns telefonnummer till våra hemtjänstområden.

Funktion och säkerhet

Sladden till larmapparaten ska alltid sitta i vägguttaget. Blir det strömavbrott har trygghetslarmet en batterifunktion som räcker i 72 timmar. Om det mot förmodan skulle uppstå långvariga problem med trygghetslarmet kontaktar hemtjänsten dig för information och alternativ lösning.

När larmet inte behövs längre

Om du inte behöver trygghetslarmet längre ska du eller anhörig kontakta din biståndshandläggare.

Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Kontakta biståndshandläggarna

Telefon går via kontaktcenter

Besöksadress: Klockaregatan 15, Kinna

Uppdaterad:

Informationsägare: Socialförvaltningen