Sidans innehåll

Sophämtning

Här får du reda på de viktigaste sakerna du ska tänka på för att tömningen av dina sopkärl ska fungera bra.

Schema för sophämtning

Under normala omständigheter hämtas ditt avfall vardagar mellan klockan 06.00 och 21.00. Du kan se ditt ordinarie schema för sophämtning i e-tjänsten för vatten, avlopp och renhållning eller genom att direkt gå till hämtningsschema och skriver in din adress.

Direkt till hämtningsschema Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ändrade dagar för sophämtning

När helgdagar infaller på vanliga veckodagar behöver vi ibland tillfälligt ändra schemat. Här hittar du schemat för våren 2024.

Ordinarie tömningsdag

Tömningsdag

Måndag 17 juni

Söndag 16 juni

Tisdag 18 juni

Måndag 17 juni

Onsdag 19 juni

Tisdag 18 juni

Torsdag 20 juni

Onsdag 19 juni

Fredag 21 juni (Midsommarafton)

Torsdag 20 juni

Ordinarie tömningsdagar gäller för 1 maj, Kristi himelsfärdsdag den 9 maj och nationaldagen den 6 juni.

Om dina kärl inte har blivit tömda

Om dina kärl inte har blivit tömda på tömningsdagen kan det bero på att vi är försenade eller att du har fått en lapp på ditt kärl där det står vad orsaken är till att kärlet inte blivit tömt.

Försenad sophämtning

Om sophämtningen är försenad hittar du information om det under aktuella arbeten och störningar. Är sophämtningen försenad, låt ditt kärl stå kvar på tömningsplatsen tills det är tömt.

Till aktuella arbeten och störningar

Du har fått en lapp på ditt kärl

Det kan finnas flera orsaker till att ditt kärl inte är tömt. Det kan vara placerat fel, är för tungt eller svårt att komma åt. Du kan få en lapp på ditt kärl om chauffören vill uppmärksamma dig om något.

Ditt kärl ska kunna rulla och locket ska vara stängt. Om du märker att ditt kärl är för litet och lätt blir för fullt, fundera på om du kan sortera ditt avfall lite mer. Ju bättre du sorterar desto bättre för din plånbok och miljön. Förpackningar sorterar du enkelt på en av kommunens återvinningsstationer.

Hitta en återvinningsstation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sortera du redan ut alla förpackningar? Då är det kanske dags för ett större kärl. Hör av dig till vår kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning, så hjälper de dig.

Är ditt kärl överfullt tre gånger under de senaste tio tömningarna behöver du betala en avgift enligt gällande renhållningstaxa.

Tills sidan om avgifter för renhållning

Kolla alltid så att ditt avfall ligger löst i kärlet på tömningsdagen. Trycker du ner påsarna för mycket kan de lätt kilas fast. Kalla vinterdagar kan det hända att avfallspåsarna fryser fast. Skaka på kärlet lite då och då under köldperioder och peta loss fastfrusna påsar med ett kvastskaft eller liknande.

Det är också viktigt att använda de ventilerade påshållarna som är avsedda för att ha biopåsen i, de som levererades tillsammans med tunnan. Biopåsarna är gjorda för att kunna släppa igenom vattenånga för att få matavfallet att till viss del torka upp. Det fungerar dock bara om du sätter påsen i de ventilerade påshållarna så att de får luft.

Underlättar för chauffören och ställ dina kärl med draghandtaget tillgängligt på tömningsdagen. Chauffören ska inte behöva vrida kärlen för att komma åt draghandtaget.

Om du har sorterat dina sopor fel tömmer chauffören inte dina kärl. Läs mer om hur du sortera mat- och restavfall i vår källsorteringsguide.

Till källsorteringsguiden

Felanmäl kärl som inte har blivit tömda

Har dina kärl inte blivit tömda kan du göra en felanmälaan och låta dina kärl stå ute tills det är tömt.

Behöver du nya biopåsar?

Om du bor i villa, knyt en biopåse på ditt sopkärl, så får du en ny rulle när kärlet töms. Bor du i flerfamiljshus ska du fråga din fastighetsskötare.

Vill du testa papperspåsar istället? Då kan du hämta några gratis från oss.

Testa papperspåsar för ditt matavfall

Så håller du skadedjur borta

För att undvika skadedjur, var noga med att stänga matavfallspåsen. Ha som vana att bara fylla två tredjedelar av matavfallspåsen. På så sätt har du tillräckligt med plats för att knyta eller vika ihop den. Samtidigt hjälper det dig att komma ihåg att tömma påsen två till tre gånger i veckan, då håller påsen bra och det börjar inte lukta i hemmet.

Sopkärlet på tomten kan dra till sig skadedjur. Kontrollera att kärlet är helt och att locket går att stänga. Behöver du ett nytt kärl, hör av dig till Marks kommuns kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning.

Rengör kärlet med jämna mellanrum, framförallt sommartid. Spolar ur och skrubba kärlet och spreja in det med en lösning på 1 del ättika och 2 delar vatten. Det tar död på eventuella larver och håller kärlet rent.

Du kan också köpa kärltvätt från vår entreprenör för hämtning av hushållsavfallet. Kontakta LBC för mer information och beställning.

Vad händer med kärlavfallet?

Avfallsbilarna är utrustade med två fack och avfallet hålls separerat. Innehållet i biopåsarna krossas, blandas med vatten och pressas till en slurry varefter det rötas och omvandlas till biogas och biogödsel. De andra påsarna med restavfall/brännbart material krossas och används som bränsle på Ryaverket i Borås där det produceras fjärrvärme, fjärrkyla och el.

Allt restavfall ska vara packat i plastpåsar, både för att minska nedskräpning vid tömning men även för hygienen i kärlen. Tryck gärna ut så mycket luft det går ur påsarna så de inte spricker när de packas ihop i sopbilen. Tunga saker som skrot, stekpannor och bildelar etcetera får inte läggas i avfallspåsarna, utan ska lämnas till återvinningscentralen vid Skene Skog. Om du har krossat glas, så tänk på att packa det väl så ingen kommer till skada, en tom mjölkförpackning fungerar bra att packa i.

Kontakta LBC:s kundtjänst för hämtning av mat- och restavfall

Har du frågor om utebliven sophämtning, extra tömning, kärlplacering, hämtschema, kärltvätt eller trasiga kärl? Kontakta LBC.

Telefontid: 07.00-12.00 och 13.00-16.00 helgfri måndag till fredag.

Telefon: 033-17 74 79

Mejl: hushall@lbc-boras.se

För frågor om abonnemang, fakturering, avgifter och ägarbyten kontaktar du Marks kommuns kundtjänst.

Kontakta kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning, Marks kommun

Telefontid: 10.00–12.00 och 13.00–14.30

Telefon: 0320 21 70 55

Mejladress: kundtjanst@mark.se

Uppdaterad:

Informationsägare: Teknik- och serviceförvaltningen