Sidans innehåll
Val av skola - skolval
Alla barn som är folkbokförda i Marks kommun är garanterade en plats i någon av våra kommunala grundskolor. Du kan ansöka om skolplats i en kommunal skola i Marks kommun i samband med att du flyttar till kommunen. Du kan också ansöka om att få byta skola inom kommunen.
Byta och välja skola
Om du vill ansöka om skolplats i någon av de kommunala grundskolorna eller om du vill byta skola inom kommunen ska du vända dig direkt till den skola där du vill att ditt barn ska gå. Ansökningsblankett finns här nedan för utskrift, den postas sedan till den aktuella skolan. Tänk på att om ditt barn har två vårdnadshavare så måste båda skriva under ansökan för att den ska gälla. Det är rektorn på den nya skolan som bedömer om det finns plats eller inte. Grundregeln är att alla elever ska få en plats i den skola som vårdnadshavare har som förstahandsval, i mån av plats. Om fler elever söker till skolan än det finns platser, erbjuds plats utifrån kommunens regler för skolplacering.
Skolval
I Marks kommun gäller skolval till kommunens grundskolor för barn och elever som ska börja förskoleklass eller årskurs 7. Skolvalet inför läsåret 2025-2026 genomförs under perioden 27 november 2024 till 10 januari 2025.
Under november 2024 kommer information om skolvalet skickas ut till alla berörda vårdnadshavare.
Skolvalet görs digitalt via vår e-tjänst. Inloggning görs med Bank-ID. E-tjänsten är öppen mellan den 27 november 2024 till 10 januari 2025. På mark.se kan du hitta information om skolorna i Marks kommun.
Ansökan
Det är elevens vårdnadshavare som ska göra skolvalet. Det är viktigt att elevens samtliga vårdnadshavare skriver under/signerar skolvalet. Ansökningar som endast bekräftats av en vårdnadshavare bedöms som att något skolval inte har gjorts.
Vid placering vid en institution eller i ett familjehem ska du vända dig till den socialnämnd som har placerat ditt barn. För att någon annan än vårdnadshavare ska få göra skolval behöver vi fullmakt eller intyg. Du kan då kontakta barn- och utbildningsförvaltningen för att göra valet via blankett.
Familjer med skyddad identitet ska inte göra sina skolval i e-tjänsten. Valblankett skickas hem med posten. Valblanketten lämnas till skoladministratör på den önskade skolan.
Ansökan till fristående enhet eller annan kommunal skola
Om man vill söka skolplats i en annan kommun görs ansökan direkt till den kommunen.
En elev kan även söka sig till en fristående skola i eller utanför hemkommunen. Ansökan görs då direkt till den önskade skolan.
Inflyttande till kommunen
Du som planerar att flytta till Marks kommun inför höstterminen 2025 kan göra skolval i e-tjänsten förutsatt att barnet kommer att vara folkbokfört i kommunen innan 1 september 2025. Ni behöver då lämna in ett köpe- eller hyreskontrakt som styrker uppgifterna. Skicka köpekontrakt/hyreskontrakt till barn- och utbildningsförvaltningen, Boråsvägen 40, 511 80 Kinna. Glöm inte att skriva vad ärendet gäller samt elevens namn.
Skolplacering
Barn- och utbildningsförvaltningen placerar barnen enligt vårdnadshavares önskemål så långt det är möjligt. Om många barn önskar plats i samma skola och skolplatserna inte räcker görs urval. Alla barn som är folkbokförda i Marks kommun och som vill gå i en skola i kommunen kommer att få en plats i någon av kommunens skolor.
Urvalskriterier
Om en skola har fler sökande än det antal elever den kan ta emot behöver vi göra ett urval, då gäller följande urvalskriterier:
- Barn och elever med skyddad identitet placeras i första hand
- Syskonförtur (F-3)
- Relativ närhet
- Lottning
Syskonförtur
Syskonförturen inträder när eleven har ett syskon i F-3 på den valda skolan när valet sker. Som syskon räknas helsyskon, halvsyskon samt så kallade ”bonussyskon”, alltså barn som är folkbokförda på samma adress men som inte har samma vårdnadshavare.
Relativ närhet
Om en skola inte har plats för alla som sökt till den, gör vi ett urval utifrån relativ närhet. Relativ närhet använder vi för att det ska vara möjligt för alla barn att få plats på en skola nära hemmet. Det som räknas är skillnaden i avstånd till den sökta skolan jämfört med en alternativ skola i närheten.
Så här räknar vi ut relativ närhet:
- Vi mäter avståndet mellan barnets folkbokföringsadress* och den valda skolan.
- Vi mäter avståndet mellan barnets folkbokföringsadress och den närmaste alternativa skola.
- Vi jämför avståndet till den valda skolan med avståndet till alternativa skolan = den relativa närheten. Därefter jämförs den relativa närheten för de som har sökt samma årskurs i samma skola.
*Vi utgår från den adress där barnet är folkbokfört då E-tjänsten för skolvalet stänger.
Barn 1 har sökt till skola A. Det är 400 meter mellan folkbokföringsadressen och skola A.
Barn 1 har skola B som närmaste alternativa skola. Det är 1200 meter till skola B.
Den relativa närheten beräknas då genom att ta skillnaden mellan den närmsta skolan och den sökta skolan.
1200 meter (närmaste skolan förutom vald skola) – 400 meter (vald skola) = 800 meter.
Barn 2 har också sökt skola A. Det är 300 meter mellan folkbokföringsadressen och skola A. Barn 2 har också skola B som närmaste alternativa skola. Dit är det 500 meter.
500 meter (närmaste skolan förutom vald skola) – 300 meter (vald skola) = 200 meter.
Om skola A bara kan erbjuda en plats, skulle Barn 1 erbjudas platsen. Det beror på att Barn 1 skulle få 800 meter längre till den alternativa skolan medan Barn 2 endast skulle få 200 meter längre.

Alternativ skola
I normalfallet är den alternativa skolan den skola som ligger närmast elevens folkbokföringsadress. Om vårdnadshavaren har sökt plats på den närmsta skolan utgörs den alternativa skolan av den skola som ligger näst närmast.
Lottning
Om flera elever får samma relativa avstånd används lottning för att avgöra vem/vilka av eleverna med samma avstånd som erbjuds plats.
Om man inte väljer någon skola
Hemkommunen, det vill säga den kommun där eleven är folkbokförd, ska ordna utbildning för alla som enligt skollagen har rätt att gå i grundskolan. Skulle vårdnadshavarna av någon anledning avstå från att välja skola, måste barnet trots det placeras i en skola i enlighet med skollagen. Det gäller också om valet inte är giltigt, till exempel att det finns två vårdnadshavare och dessa inte är överens om valet.
Om du som vårdnadshavare inte gör något aktivt val kommer ditt barn erbjudas plats i närmsta kommunala skola med ledig plats.
Beslut om skolplacering
Definitivt besked om vilken plats ditt barn fått får du i slutet av februari 2025. I skolvalet gäller direktplacering. Det innebär att när du fått besked om skolplacering så är den klar och du behöver inte bekräfta att du vill ha platsen.
Om du har skyddade personuppgifter meddelas du om placering via vanligt brev.
Här kan du läsa kommunens riktlinjer för skolplacering. Pdf, 155.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Skolskjuts
Det finns särskilda regler kring skolskjuts i skollagen och genom regler antagna av barn- och utbildningsnämnden.
Det är viktigt att vårdnadshavare som är beroende av skolskjuts undersöker med kommunen vad deras eventuella skolval kan ha för effekter gällande skolskjuts.
Tänk på att ditt val av skola kan påverka elevens rätt till skolskjuts. Väljer ni en annan skola än den skola som är inom skolskjutsens upptagningsområde där eleven bor har eleven oftast inte rätt till skolskjuts. Elever som väljer att gå i en annan kommuns skola har ingen rätt till skolskjuts.
Om du inte är nöjd med din placering
Om du som vårdnadshavare anser att ditt barns placering i skola är felaktigt kan du överklaga beslutet. Det är viktigt att du vet att en överklagan inte är detsamma som en önskan att få byta till en viss skola. Om du vill att ditt barn byter till en annan skola behöver du därför också ansöka om det genom att ansöka om ett skolbyte.
Om ditt barn inte får någon av de skolor du önskade, eller inte får sitt första önskemål, kan du överklaga beslutet till Skolväsendets överklagandenämnd. Du har tre veckor på dig att överklaga från det att nämndens beslut finns anslaget.
För att överklaga ska du skriva ett brev eller mejl. Brevet eller mejlet måste innehålla följande saker:
- Vilket beslut du vill överklaga
- Datum för beslutet
- Varför du anser att beslutet är fel
- Elevens namn, personnummer och adress
- Ditt telefonnummer till hemmet, mobil och arbete (så att nämnden kan kontakta dig)
- Din e-postadress (så att nämnden kan kontakta dig)
- Tänk också på att du behöver skriva under överklagan.
Du skickar överklagan via brev eller e-post till barn- och utbildningsförvaltningen.
Kontakta barn- och utbildningsförvaltningen
Telefon går via kontaktcenter
Telefon: 0320-21 70 00
Mejladress: bun@mark.se
Förvaltningschef: Rachel Törnell
Besöksadress: Boråsvägen 40, Kinna
Postadress: Marks kommun, 511 80 Kinna
Uppdaterad:
Informationsägare: Barn- och utbildningsförvaltningen