Sidans innehåll

Att ta del av beslut och hur du överklagar

Olika metoder används för att delge ett beslut. Om du anser att ett fattat beslut om bygglov, förhandsbesked eller tillsyn är felaktigt kan du överklaga.

Delgivning av beslut

Delgivning av beslut innebär att information om ett beslut lämnas till en person. Syftet med delgivning är att säkerställa att en person eller företag har tagit emot ett beslut där myndigheten avgör ett ärende som går emot parten.

Du som sökande, fastighetsägare, tillsynsanmälare, granne som skickat in synpunkter till oss inför beslutet eller du som på annat sätt är berörd av beslutet kan delges med förenklad delgivning eller delgivning på annat sätt.

Du har alltid tre veckor på dig att överklaga beslutet från att du anses vara delgiven, men hur lång tid du har på dig att ta del av beslutet beror på hur du har delgetts. Om du vill överklaga ska detta göras innan beslutet vunnit laga kraft.

Förenklad delgivning

Bygg- och miljönämnden kan använda förenklad delgivning för att skicka handlingar. Att du delges något betyder att du tar del av det.

Då räknas du som delgiven – digitalt utskick

Du räknas som delgiven, att du har tagit emot handlingarna, två veckor efter att det digitala utskicket skickades.

Tiden för att överklaga eller svara på ett ärende börjar räknas tre veckor efter du räknas som delgiven.

Det digitala utskicket innehåller det som du ska delges, exempelvis ett beslut om bygglov. (E-post, Billo, Kivra eller Min myndighetspost)

Observera: Vid digitala utskick skickas inte ett kontrollmeddelande. Genom en ändring i 22 § delgivningslagen (2010:1932) har kravet att skicka kontrollmeddelande avskaffats om handlingen skickas på elektronisk väg.

Då räknas du som delgiven – utskick via brev

För att vara säker på att du får handlingen som du ska ta del av skickar vi två brev till dig. Det är det som menas med förenklad delgivning:

  1. Det första brevet innehåller det som du ska delges, till exempel ett beslut om bygglov.
  2. Det andra brevet skickas nästkommande arbetsdag. Det är ett kontrollmeddelande som berättar att det första brevet har skickats.

Obs! Om du bara får kontrollmeddelandet, men inte brevet med själva handlingen, vill vi att du kontaktar oss direkt.

Breven skickas i första hand till senast kända adress vilket kan vara en adress som du har uppgett.

Du räknas som delgiven, att du har tagit emot handlingarna, två veckor efter att det första brevet skickades. Vilket datum brevet skickades till dig står i kontrollmeddelandet, det andra brevet.

Tiden för att överklaga eller svara på ett ärende börjar räknas tre veckor efter du räknas som delgiven.

Andra sätt att delge (inte förenklad delgivning)

Vi kan även delge dig handlingar på annat sätt. Detta kan innebära att du måste skicka tillbaka ett delgivningskvitto eller på annat sätt skriva under att du blivit delgiven. Om du behöver skicka in ett delgivningskvitto räknas överklagandetiden ifrån det datum som du fått handlingen.

Om ärendet gäller lov eller förhandsbesked

Ett beslut om lov och förhandsbesked kungörs i Post- och Inrikes Tidningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Som granne eller på annat sätt berörd delges du beslutet via Post- och Inrikes Tidningar. När beslutet publicerats i Post och Inrikes Tidning har du fyra veckor på dig att ta del av och överklaga beslutet.

Om du är känd sakägare som har lämnat invändningar till byggenheten innan beslutet är taget och invändningarna inte blivit tillgodosedda blir du delgiven beslutet enligt rutinen för delgivning som beskrivs ovan.

Om det som ska byggas ligger utanför detaljplanerat område, eller avviker från gällande detaljplan, blir den som är sakägare oftast kontaktad innan beslut i ett så kallat grannehörande. Du har då möjlighet att komma med synpunkter.

Här ser du de olika stegen i bygglovsprocessen

Hur överklagar jag?

Överklaganden i alla ärendetyper ställs skriftligen till Länsstyrelsen i Västra Götaland, men skickas eller lämnas in till bygg- och miljönämnden. Vi på bygg- och miljönämnden tar ett beslut om överklagandet kommit in i rätt tid (rättidsprövning). Har överklagandet kommit in i rätt tid överlämnar vi detta tillsammans med handlingar i ärendet till länsstyrelsen för prövning.

I skrivelsen när du överklagar ska du:

  • Tala om vilket beslut du överklagar genom att ange beslutsdatum och ärendenummer
  • redogöra för vad beslutet gäller, vad du tycker är fel samt varför du vill att beslutet ska ändras och vilken ändring du begär
  • sända med de handlingar som du anser har betydelse
  • underteckna skrivelsen, uppge namn, postadress och telefonnummer
  • Uppge personnummer

Om du anlitar ombud kan ombudet underteckna skrivelsen, sänd i så fall med en fullmakt. Om något är oklart kan du vända dig till samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kostar det något att överklaga?

Det kostar inget att överklaga ett beslut som bygg- och miljönämnden tagit (oavsett rättsinstans).

Rättsinstanser (instansordning)

  • Första rättsinstans för beslut är länsstyrelsen.
  • Länsstyrelsens beslut kan överklagas till mark- och miljödomstolen.
  • Till tredje rättsinstans, mark- och miljööverdomstolen, krävs prövningstillstånd.
  • Sista instans är Högsta domstolen.

Vad innebär laga kraft?

Laga kraft innebär att beslutet inte längre går att överklaga. Vilken tidpunkt ett beslut vinner laga kraft beror på hur och till vilka beslutet delgetts och om beslutet har överklagats.

Kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen

Telefon går via kontaktcenter

Telefon: 0320-21 70 00

Mejladress: bmn@mark.se

Förvaltningschef: Malin Bexell

Postadress: Marks kommun, 511 80 Kinna

Besöksadress: Mor Kerstins väg 13, Kinna

Uppdaterad:

Informationsägare: Samhällsbyggnadsförvaltningen