Sidans innehåll

Vatten- och avloppsutbyggnad i Almered/Bolg

En symbolbild som visar en kran med en vattendroppe. 

Vi bygger ut det kommunala ledningsnätet i Almered/Bolg. Syftet är att säkerställa att alla som bor i området får rent dricksvatten och bra omhändertagande av sitt avloppsvatten – nu och i framtiden.

Om projektet

Projektet tillhör ett av kommunens utpekade utbyggnadsområden där man konstaterat ett behov av kommunalt huvudmannaskap för vatten och avlopp. Det betyder väldigt förenklat att området bedöms må bäst av kommunalt reglerat vatten och avlopp.

Vi bygger ut för att säkerställa att fler markbor får rent dricksvatten och vi jobbar hela tiden för att du ska ha ett bra dricksvatten i din kran.

Steg i processen

  1. Förstudie
  2. Projektering
  3. Genomförande
  4. Återställning och avslut

Detta projekt befinner sig i återställnings- och avslutningsfasen. I denna fas arbetar man med att återställa mark och vägar som påverkats under entreprenaden. Man arbetar också med att testa och prova anläggningen inför driftsättning.

Aktuellt

Vi närmar oss driftsättning av vatten- och avloppsanläggningen

Nu är hela nätet nerlagt och vi har sedan en tid tillbaks börjat spola vattenledningsnätet i södra Almered. Detta görs för att uppnå rätt vattenkvalitet innan nätet kan tas i bruk. Att uppnå rätt vattenkvalitet kan ta flera veckor, kanske även månader, för nylagda ledningar. Våra förhoppningar är att vi ska kunna driftsätta södra Almered någon gång under det första kvartalet 2025.

Tidsplanen är i dagsläget preliminär eftersom det kan hända saker som inte går att planera för.

Skicka in din VA-ansökan

En VA-ansökan är det första steget för att bli vatten- och avloppskund hos oss. Om du inte redan har skickat in din ansökan är det hög tid att göra det nu. En VA-ansökan är ett sätt för oss att få in dina kontaktuppgifter till vår abonnenthandläggare och VA-enhetens kundtjänst. Då det är deras jobb att ta hand om dig som VA-kund kan de vara behjälpliga med det mesta. Har du frågor gällande kommande inkoppling, förbindelsepunkt, vattenmätare (uppsättning, byte och avläsning), LTA-pumpar eller debitering är det dem du ska kontakta.

Klicka här för att komma till ansökan för anslutning av fastighet till allmänna vatten och avloppsanläggningar Pdf, 142.6 kB, öppnas i nytt fönster.

När vatten- och avloppsanläggningen är driftsatt kommer kommunen att skicka ut meddelanden om förbindelsepunkt och anläggningsavgift. Vid utebliven VA-ansökan skickas dessa till registrerade fastighetsägare enligt fastighetsregistret.

OBS! Det är viktigt att du inte kopplar på din fastighet på kommunens ledning innan du fått tillåtelse att göra det. Först när du fått din förbindelsepunkt via brev och betalat in din anläggningsavgift kan du ansluta dina ledningar till kommunens.

Arbetet längsmed Ösjövägen

När vatten- och avloppsanläggningen ska tas i drift behövs en anslutning till det stora nätet göras. I samband med det arbetet kommer en kortare avstängning av Ösjövägen behövas. Vi kommer att hålla dig uppdaterade om när det kan komma att ske.

Här hittar du lite bra att veta information inför kommande inkoppling till den kommunala vatten- och avloppsanläggningen.

Du behöver en godkänd vattenmätarplats.

Din vattenmätarplats behöver godkännas innan kommunen kommer ut och installerar vattenmätaren. Mätarplatsen ska ha två avstängningsventiler, konsol och kontrollerbar backventil, eller klicka här för att läsa mer vattenmätarplatsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

När mätarplatsen är klar bokar du en tid för installation av vattenmätaren. Det gör du enkelt via vår e-tjänst, klicka här för att komma till e-tjänsten för uppsättning vattenmätare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..Där måste du också ladda upp en bild på mätarplatsen så att vi kan göra en bedömning av installationen innan vår tekniker åker ut på plats.

Efter anmälan kommer vår servicetekniker kontakta dig för tidsbokning.

Registrera avläsningar av vattenmätaren via vår e-tjänst.

I början av din abonnemangstid används ett schablonvärde för din vattenförbrukning. Men för att debiteringen ska bli så korrekt som möjligt ska du lämna in en avläsning av din vattenmätare efter cirka 2-3 månader. Detta kan du göra via e-tjänsten för vatten, avlopp och renhållning, klicka här för att komma till e-tjänsten för vatten, avlopp och renhållning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Lämnar du in din avläsning regelbundet betalar du efter din faktiska förbrukning. Du kan även upptäcka eventuella vattenläckor i tid. Kontakta gärna kommunens kundtjänst om du har frågor gällande debitering eller avläsningar.

Kontakta kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning, Marks kommun

Telefontid: 10.00–12.00 och 13.00–14.30

Telefon: 0320-21 70 55

Mejladress: kundtjanst@mark.se

LTA-pump

Om du behöver en LTA-pump hämtar du ut denna vid Skene reningsverk på Hebovägen 45 i Skene. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för installationen av pumpen. Du får all information från oss som du behöver för att installera din pump på rätt sätt.

Ladda ner monteringsanvisning för LTA-pumpPdf, 5.2 MB Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om LTA-pump på sidan om kommunalt avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du kan också kontakta kommunens abonnenthandläggaren om du har frågor gällande LTA-pumpen eller om du är osäker på om du ska ansluta med LTA- eller självfallssystem.

Abonnenthandläggare, Marks kommun

Andreas Johansson

Telefon: 0320-21 76 11

Mejladress: andreas.johansson2@mark.se

Observera att du behöver kontakta driftpersonalen på reningsverket och boka en lämplig tid för att hämta din LTA-anläggning.

Drifttekniker vid Skene reningsverk, Marks kommun

Peter Fager

Telefon: 0320-21 71 75

Håkan Bengtsson

Telefon: 0320-21 81 95

Sluttömning

När du kopplat över ditt avlopp från din enskilda avloppsanläggning till den allmänna anläggningen behöver du beställa en sluttömning av din gamla anläggning.

Kontakta vår entreprenör LBC för att beställa detta.

När LBC har tömt avloppsbrunnen hör du av dig till vår kundtjänst för vatten, avlopp och renhållning och meddelar detta (Kontaktuppgifter till kundtjänst finner du lite längre upp).

Kontakt för sluttömning, LBC Borås

LBC:s kundtjänst, telefontid: 7.00–16.00, helgfri måndag–fredag

Telefon: 0320–141 05 Länk till annan webbplats.

Mejladress: miljo@lbc-boras.se

Avsluta din befintliga avloppsanläggning

När du har sluttömt din avloppsanläggning behöver du meddela miljöenheten att anläggningen tagits ur bruk.

Om du inte gör detta så kan du fortfarande få tillsyn av anläggningen med tillhörande tillsynsavgift, vilket vore onödigt när du inte längre brukar anläggningen.

I samråd med miljöenheten fattas beslut om du ska gräva upp eller fylla igen avloppet. Generellt gäller att brunnar i betong kan fyllas igen med sten eller sand, alternativt grävas upp.

Alla slambrunnar, slamavskiljare eller tankar i glasfiber och plast ska grävas upp och återvinnas hos återvinningscentralen Skene skog.

Kontakt till Miljöenheten, Marks kommun

Telefontid: måndag, onsdag, fredag 10.00–12.00

Telefon: 0320-21 80 80 Länk till annan webbplats.

Mejladress: miljoenheten@mark.se

Tidsplan

Tidsplanen är preliminär eftersom det kan hända saker som inte går att planera för.

Start utbyggnation: Hösten 2023

Slut byggnation: Vintern 2024/2025

Anslutning av fastigheter: Norr om Hyssnavägen, våren 2024. Söder om Hyssnavägen, våren 2025

Kontakta projekttekniker Sanna Ståhl

Telefon: 0320-21 74 63

Mejladress: Sanna.Stahl@mark.se

Publicerades:

Informationsägare: Teknik- och serviceförvaltningen