Byggenheten tar emot och behandlar din bygglovsansökan. Fullständiga handlingar gör att processen går snabbare, vi hjälper gärna till med information och råd så att det blir rätt från början.
Du lämnar in din bygglovsansökan i ett exemplar och den ska innehålla följande handlingar:
Ritningar ska lämnas in som papperskopior och vara försedda med fastighetsbeteckning, datum och uppgift om vem som har upprättat dem. Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda i svart och vitt och lämpade för arkivering. Rutat eller linjerat papper är olämpligt. Samtliga ritningar ska vara vikta till A4-format.
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Marks kommun
511 80 KINNA
Du kan också skicka din bygglovsansökan via e-post till pbn@mark.se, men ansökan måste vara undertecknad.
Huvudritningen ska vara i skala 1:100 och visa följande:
Situationsplanen ska vara i skala 1:500 eller 1:400, ritas på nybyggnadskarta eller grundkarta och innehålla:
Kontrollansvarig är en person som hjälper byggherren med kunskap och erfarenhet för att lagkraven ska uppfyllas.
Behöver du kartunderlag kontakta plan- och byggnadsnämndens expedition. Läs mer om kartor för bygglov här.
Om din fastighet saknar anslutning till kommunalt vatten och avlopp kontrollerar vi i samband med din ansökan att fastigheten har en tillfredsställande enskild VA-anläggning. Du kan inte få bygglov om du saknar tillstånd för en godkänd vatten- och avloppsanläggning.
Behöver du ytterligare information, råd eller tips är du välkommen att vända dig till vår expedition. Se kontaktuppgifter längre ner på sidan.
Publicerad av: Marks kommun